...bare så synd eg ikkje e spesielt glad i mark og sånn da... ;-P
Eg skjønner ikkje poenget med at eg skal ha vekkerklokka på egentlig, for eg våkner ALLTID minimum en halvtime før den ringer...
Joda, det har jo absolutt sine fordeler, eg kan for eksempel "akryte" på meg at eg har forsovi meg max 4 ganger i mitt yrkesaktive liv, og når man har passert den nette alder av 37, og har vært yrkesaktiv siden eg var 15, syns eg at eg kan få lov til å skryte litt av det. :-) Eg hadde en periode da eg kjørte taxi, at eg påsto at eg hadde forsovi meg, men det innebar bare at eg ikkje begynte på jobb TO timer før eg skulle, bare halvanna.... Jaja.... :-D
Eg e faktisk fullstendig uthvilt for ein gangs skyld da - for første gang på det eg kan huske, har eg sovi heile natta gjennom, heilt uten å våkne ein eineste gang, det e i alle fall 2 år siden - men eg veit ikkje heilt om eg skal regne med de forferdelige dagene eg hadde for to år siden, da eg var så sjuk at eg blei utmatta av å gå til heisen på sjukehuset....
Uansett...trur hjernen min begynner å få litt fred etter alt som har skjedd, og for ikkje å snakke om kroppen min og - eg virker endelig igjen, med hjelp av litt medikamenter selvfølgelig, men det e nedgang i bruken av det og...takk og lov! I morgo e det 2 års "jubileum" for innleggelse og nær døden-opplevelse, og eg har tenkt til å "feire" den med et bittelite inngrep i fjeset mitt... Alle dei tinga man ikkje tenker over som kan bli et problem etter massiv vektnedgang...! Som for eksempel en gangske stor og utstikkende føflekk i fjeset, som har blitt fryktelig slaskete og vond... E greit å begynne i det små med plastisk kirurgi!! Hehe! (fikk forøvrig avslag på mageplastikk, fordi eg ikkje hadde vært stabil på vekta lenge nok - bare så synd at de ikkje fikk med seg at eg lå under "idealvekta" i nesten et år da... Jaja - prøve igjen seinere!)
Jepp, da fikk eg vasa litt fra meg i dag og - må vel gjøre meg klar til kursdag... Har hatt et par sjukedager denna uka, ekstrem tannverk gjør at ToveBibbi funker dårlig, men fikk nå fiksa litt på det i går da, så nå e det en smule bedre... Ny time i morgo....e veldig glad i tannlegen min altså, men eg ser VELDIG fram til eg slipper å se ho på ukentlig basis...
Men ja - nok vas nå, får springe innom badet ein tur, og finne fram et par-tre lag med klær, og blylodd til å ha i skoa...
Ha en vindfull dag alle! :-)
onsdag 15. februar 2012
søndag 5. februar 2012
Energioverskudd - deluxe!
Eg e på ingen måte noen superhusmor....ikkje i det heile tatt faktisk, (*ler rått*) men eg kan faktisk ikkje fordra å ha det rotete - dessverre så hater eg å rydde og... Snakk om ond sirkel!! ;-P
De siste to åra har eg vært sjuk....veldig sjuk, så eg har stort sett hatt nok med å klare å stå opp om morgonen... Alle andre aktiviteter har mått vike, og har eg prioritert å være sosial en dag, har det fått ringvirkninger dager etterpå.... Og det e ikkje så enkelt for et sosialt vesen som meg...
Leger og anna helsepersonell har igrunnen klødd seg i huet for å finne ut hva som har gjort meg så inn i hampen dårlig de siste månedene, for teknisk sett har eg jo blitt friskmeldt av sjølveste overlegen på Haukeland, avdeling gastro....men etter å ha starta detta året med en liten innleggelse, med påfølgende forklaring på mye aua i mellomgulvet - og rett medisinering, går alt så meget bedre!!!
Joda, har da fortsatt dårlige dager - men eg forventer heller ikkje mirakler etter så langvarig sjukdom!
Men eg har hatt ei effektiv uke da, og eg e KJEMPESTOLT av meg sjøl.... For første gang på to år e heimen strøken, og eg har fått organisert på ting og tang, som eg skulle ha organisert på for enda lenger siden... Og det e jo så deilig å faktisk komme heim til en leilighet man ikkje skjems over... (for ja, eg har skjems som en gal...)
Og med røykeforbud i stua, så kjenner eg faktisk at det e ganske greit å komme heim til en leilighet som ikkje stinker "gammal" røyk og.... (aldri så galt at det ikkje e godt for noe!!)
Men til tross for at kroppen skriker i smerte over hver minste lille bevegelse, så vil ikkje energien ta slutt....ingenting i veien med det altså, eg e nå egentlig bare superhappy for det, problemet e bare det at all aktiviteten gjør at eg raser ned i vekt - og det trenger eg faktisk ikkje...!! I alle fall ikkje når eg har gått ned 5 kilo, på like mange dager....
Men eg satser på at det retter seg etterhvert, eg e ikkje hysterisk tynn altså, bare litt i underkant av der eg bør være...og eg regner med at energien vil jevne seg ut litt etterhvert!! Håper det i alle fall, ellers kan eg bli en person det e fryktelig slitsom å være i nærheten av....hehe!!!
Har vært superflink nå, og har faktisk sitti i sofaen i nesten ein heil halvtime...men nå har rastløsheten inntatt meg igjen, så eg får vel vaske noe klær tenker eg....
Jaja....sånn går nå dagene!! ;-)
Ha en stråååålende kveld!
-ToveBibbi-
De siste to åra har eg vært sjuk....veldig sjuk, så eg har stort sett hatt nok med å klare å stå opp om morgonen... Alle andre aktiviteter har mått vike, og har eg prioritert å være sosial en dag, har det fått ringvirkninger dager etterpå.... Og det e ikkje så enkelt for et sosialt vesen som meg...
Leger og anna helsepersonell har igrunnen klødd seg i huet for å finne ut hva som har gjort meg så inn i hampen dårlig de siste månedene, for teknisk sett har eg jo blitt friskmeldt av sjølveste overlegen på Haukeland, avdeling gastro....men etter å ha starta detta året med en liten innleggelse, med påfølgende forklaring på mye aua i mellomgulvet - og rett medisinering, går alt så meget bedre!!!
Joda, har da fortsatt dårlige dager - men eg forventer heller ikkje mirakler etter så langvarig sjukdom!
Men eg har hatt ei effektiv uke da, og eg e KJEMPESTOLT av meg sjøl.... For første gang på to år e heimen strøken, og eg har fått organisert på ting og tang, som eg skulle ha organisert på for enda lenger siden... Og det e jo så deilig å faktisk komme heim til en leilighet man ikkje skjems over... (for ja, eg har skjems som en gal...)
Og med røykeforbud i stua, så kjenner eg faktisk at det e ganske greit å komme heim til en leilighet som ikkje stinker "gammal" røyk og.... (aldri så galt at det ikkje e godt for noe!!)
Men til tross for at kroppen skriker i smerte over hver minste lille bevegelse, så vil ikkje energien ta slutt....ingenting i veien med det altså, eg e nå egentlig bare superhappy for det, problemet e bare det at all aktiviteten gjør at eg raser ned i vekt - og det trenger eg faktisk ikkje...!! I alle fall ikkje når eg har gått ned 5 kilo, på like mange dager....
Men eg satser på at det retter seg etterhvert, eg e ikkje hysterisk tynn altså, bare litt i underkant av der eg bør være...og eg regner med at energien vil jevne seg ut litt etterhvert!! Håper det i alle fall, ellers kan eg bli en person det e fryktelig slitsom å være i nærheten av....hehe!!!
Har vært superflink nå, og har faktisk sitti i sofaen i nesten ein heil halvtime...men nå har rastløsheten inntatt meg igjen, så eg får vel vaske noe klær tenker eg....
Jaja....sånn går nå dagene!! ;-)
Ha en stråååålende kveld!
-ToveBibbi-
torsdag 2. februar 2012
Laaaaange netter....!
Eg var ganske overbevist om at eg skulle få sove litt bedre nå når eg faktisk hadde noe å fylle dagen mine med, altså kursing... But noooooo....! Og i alle fall nå de siste dagene - eg har fått det for meg at heimen min skulle få en liten "face-lift" i form av litt ommøblering og sånn, og har i grunnen stått på huet siden søndagskvelden - men Jon Blund e fortsatt like gnien med drømmestøvet sitt han, så eg ender vel opp med en superkollaps i helga eller noe sånt... ;-P
Men for all del, at energien e på vei tilbake i ToveBibbi-kroppen, e absolutt intet minus, det e supergudd å orke meir enn å stå opp i løpet av en dag, men eg kjenner jo at hjernen ikkje har det så bra med null søvn....ikkje kroppen heller da...hehe! Ryggen griner hver gang eg finner på noe anna enn det vanlige, og eg e jo stølere enn støl i alle muskler som finnes... Det e litt sånn: "Hei, har eg muskler der og????" :-D
Har fått et par timer nå i natt da, så da e eg vel berga for et par dager da...hehe! Har fri fra kurset i dag, så eg skal nok klare meg tenker eg... E forøvrig bare "dilledager" på kurs for meg akkurat nå, siden neste kurs eg skal begynne på og inneholder jobbsøkningskursing, så ender som regele dagene opp med å se på teite bilder på nettet, lese nyheter - og å oppdatere Facebook'en min altfor ofte...! (med kursveileders velsignelse....!!)
Kjenner eg gleder meg veldig til å begynne på bhgassistentkurs da, blir artig å få litt pedagogikk inn i det eg liker å jobbe med, og gjerne stille litt sterkere hvis/når det skulle oppstå situasjoner i jobben... Og eg GLEDER meg til praksisen!! Weee!!
Ellers så flyyyyr jo dagene avgårde, koring, trimming og en del besøk i ToveBibbi-heimen, gjør livet verdt å leve... ;-) I går hadde eg en gjeng av de besteste her, på Tupperwaredemo, og det blei mye latter, en del mimring og veldig mye kos... Eg e veldig glad i å kunne lage til litt for venner og kjente (e et slektsdrag!) og for ei som virkelig liker å lage mat, var det veldig deilig å kunne få "småkokkelere" litt igjen... Gidder jo knapt nok å lage noe til meg... "Hva skal eg lage i dag da tru....? Joda, eg steiker meg 5 kyllingklubber...." Wu-di-du lissom!
Men eg har vært litt sånn "meals on wheels" i det siste da, veldig grei måte å få i seg litt meir variert kost på, så eg lager rett og slett mat i heimen, og trenger meg på hos venner, og tvangsforer de.... Hehe!!!
Jada, jada, jada - eg avtaler faktisk med de dagen før da, så eg ikkje ender opp med skjegget fullt av små postkasser.... ;-P
Jupp jupp, sånn går dagene i ToveBibbi-heimen, og siden eg våkna supersulten for en times tid siden, e det vel bare å adlyde kroppen da, og å spise frokost nummer ein for dagen... :-)
Ha ein strålende ein!
-ToveBibbi-
Men for all del, at energien e på vei tilbake i ToveBibbi-kroppen, e absolutt intet minus, det e supergudd å orke meir enn å stå opp i løpet av en dag, men eg kjenner jo at hjernen ikkje har det så bra med null søvn....ikkje kroppen heller da...hehe! Ryggen griner hver gang eg finner på noe anna enn det vanlige, og eg e jo stølere enn støl i alle muskler som finnes... Det e litt sånn: "Hei, har eg muskler der og????" :-D
Har fått et par timer nå i natt da, så da e eg vel berga for et par dager da...hehe! Har fri fra kurset i dag, så eg skal nok klare meg tenker eg... E forøvrig bare "dilledager" på kurs for meg akkurat nå, siden neste kurs eg skal begynne på og inneholder jobbsøkningskursing, så ender som regele dagene opp med å se på teite bilder på nettet, lese nyheter - og å oppdatere Facebook'en min altfor ofte...! (med kursveileders velsignelse....!!)
Kjenner eg gleder meg veldig til å begynne på bhgassistentkurs da, blir artig å få litt pedagogikk inn i det eg liker å jobbe med, og gjerne stille litt sterkere hvis/når det skulle oppstå situasjoner i jobben... Og eg GLEDER meg til praksisen!! Weee!!
Ellers så flyyyyr jo dagene avgårde, koring, trimming og en del besøk i ToveBibbi-heimen, gjør livet verdt å leve... ;-) I går hadde eg en gjeng av de besteste her, på Tupperwaredemo, og det blei mye latter, en del mimring og veldig mye kos... Eg e veldig glad i å kunne lage til litt for venner og kjente (e et slektsdrag!) og for ei som virkelig liker å lage mat, var det veldig deilig å kunne få "småkokkelere" litt igjen... Gidder jo knapt nok å lage noe til meg... "Hva skal eg lage i dag da tru....? Joda, eg steiker meg 5 kyllingklubber...." Wu-di-du lissom!
Men eg har vært litt sånn "meals on wheels" i det siste da, veldig grei måte å få i seg litt meir variert kost på, så eg lager rett og slett mat i heimen, og trenger meg på hos venner, og tvangsforer de.... Hehe!!!
Jada, jada, jada - eg avtaler faktisk med de dagen før da, så eg ikkje ender opp med skjegget fullt av små postkasser.... ;-P
Jupp jupp, sånn går dagene i ToveBibbi-heimen, og siden eg våkna supersulten for en times tid siden, e det vel bare å adlyde kroppen da, og å spise frokost nummer ein for dagen... :-)
Ha ein strålende ein!
-ToveBibbi-
onsdag 18. januar 2012
Sånn går nå dagene....
Hatt lite å skrive om i det siste gitt....skjer ikkje så mye i ToveBibbi-verdenen egentlig, dessuten har livet vært litt sånn "blæ" i det siste.....
Høyt oppe, og langt nede i løpet av veldig få dager, begynner virkelig å bli en vane nå.
Hjelper lite å være friskmeldt fra lekkasjen i spiserøret, når kroppen sier andre ting... For all del, eg lekker jo ikkje lenger, men det e jo ein heil haug med andre "feil og skavanker", som gjør hverdagen litt vanskeligere enn det den kunne ha vært - og det siste i rekken var ny innleggelse forrige uke, med mistanke om magesår.... Jippi lissom! HELDIGVIS(!!!!) var det "bare" en kraftig betennelse i spiserør/magesekk, så det blei en kortvarig innleggelse - ut neste dag, selvfølgelig utstyrt med en liten bibel med resepter... Nytt år, nye muligheter - og i alle fall nye utgifter...jippi!!
MEN!!! For at det ikkje skal svartmales heilt, så ser det ut som eg kan ha gått med betennelse ganske så lenge, for mye av "auaen" i magen min blir borte når eg tar medisiner - og hvis detta e løsninga på alle mine problemer, skal eg være sjeleglad, for det finnes ikkje ein eineste celle i kroppen min, som har bittelitt overskudd ein gang....! (la oss bare krysse fingre!)
Må flire litt, for eg har ei venninne som har vært meget bestemt, og som har sagt siden eg kom ut av koma og alt det der, at DETTA året skal bli ditt år... Altså - ho begynte i 2010...hehe! Ho har nå kommet fram til at 2012 absolutt skal bli mitt år - det begynte dårlig, men da kom me fram til at eg følger den kinesiske kalenderen, så 2012 har ikkje begynt for meg ennå! Haha! Meget smart dame! :-)
Uansett om detta blir det året eg skal "få alt på sølvfat" og så videre vites ikkje, man må nok bare fortsette å ta ein dag av gangen - men nytt av året e at eg har begynt på kurs da.... Jobbsøkekurs, det 4. i rekken eg tar, men det e jo greit å bli oppdatert på søknader, telefonsamtaler og så videre - i alle fall når det snart e 12 år siden eg har søkt på en jobb.... Eg jobber hardt med å finne ut hva eg vil bli når eg blir stor, og har vel kommet litt på vei med å innse at den jobben eg har likt meg aller best i (bortsett fra å kjøre bil) har vært barnehagejobb...
Så nå ser det ut til at det blir kursing innen det for meg, med praksis, før eg ender opp med å ta fagbrev i barne,- og ungdomsarbeider.... Muuuuligens, men bare muligens eg sikter meg inn på førskolelærer sånn heilt til slutt - men det får tiden vise! (eg har ingen ønsker om å være evig student - EG VIL JOBBE!!!)
Ellers går livet sin skeive gang i hula mi, eg har vært på skikkelig interessant korkurs sammen med koret mitt (selvfølgelig!) og så har eg endelig fått besøkt ei venninne som har flytta fra byen....og e dypt savna!! Ho har ikkje flytta så langt, men langt nok for ei med dårlig råd...! (begynte nesten å grine når eg regna ut hvor lite eg har utbetalt - det e jo faktisk under 8000,- i måneden! Det skulle ikkje vært lov - og allikevel har eg ikkje rett på noe som helst hjelp på grunn av for høy inntekt.... Go figure!!)
Jepp jepp, året har så vidt begynt, samtidig som me egentlig e ganske godt i gang... Eg har ikkje så store planene for året sånt sett, bortsett fra å komme meg ut i jobb, og begynne å fungere litt igjen...og joda, eg har tenkt til å melde meg inn i et håndballag, trimme (fortsatt) med gjengen "min", og leve som om hver dag e den siste!
Det blir nok et finfint år detta og - sånn sett under alt! (eg veit i alle fall at eg har MYE å se fram til!!)
-ToveBibbi-
Høyt oppe, og langt nede i løpet av veldig få dager, begynner virkelig å bli en vane nå.
Hjelper lite å være friskmeldt fra lekkasjen i spiserøret, når kroppen sier andre ting... For all del, eg lekker jo ikkje lenger, men det e jo ein heil haug med andre "feil og skavanker", som gjør hverdagen litt vanskeligere enn det den kunne ha vært - og det siste i rekken var ny innleggelse forrige uke, med mistanke om magesår.... Jippi lissom! HELDIGVIS(!!!!) var det "bare" en kraftig betennelse i spiserør/magesekk, så det blei en kortvarig innleggelse - ut neste dag, selvfølgelig utstyrt med en liten bibel med resepter... Nytt år, nye muligheter - og i alle fall nye utgifter...jippi!!
MEN!!! For at det ikkje skal svartmales heilt, så ser det ut som eg kan ha gått med betennelse ganske så lenge, for mye av "auaen" i magen min blir borte når eg tar medisiner - og hvis detta e løsninga på alle mine problemer, skal eg være sjeleglad, for det finnes ikkje ein eineste celle i kroppen min, som har bittelitt overskudd ein gang....! (la oss bare krysse fingre!)
Må flire litt, for eg har ei venninne som har vært meget bestemt, og som har sagt siden eg kom ut av koma og alt det der, at DETTA året skal bli ditt år... Altså - ho begynte i 2010...hehe! Ho har nå kommet fram til at 2012 absolutt skal bli mitt år - det begynte dårlig, men da kom me fram til at eg følger den kinesiske kalenderen, så 2012 har ikkje begynt for meg ennå! Haha! Meget smart dame! :-)
Uansett om detta blir det året eg skal "få alt på sølvfat" og så videre vites ikkje, man må nok bare fortsette å ta ein dag av gangen - men nytt av året e at eg har begynt på kurs da.... Jobbsøkekurs, det 4. i rekken eg tar, men det e jo greit å bli oppdatert på søknader, telefonsamtaler og så videre - i alle fall når det snart e 12 år siden eg har søkt på en jobb.... Eg jobber hardt med å finne ut hva eg vil bli når eg blir stor, og har vel kommet litt på vei med å innse at den jobben eg har likt meg aller best i (bortsett fra å kjøre bil) har vært barnehagejobb...
Så nå ser det ut til at det blir kursing innen det for meg, med praksis, før eg ender opp med å ta fagbrev i barne,- og ungdomsarbeider.... Muuuuligens, men bare muligens eg sikter meg inn på førskolelærer sånn heilt til slutt - men det får tiden vise! (eg har ingen ønsker om å være evig student - EG VIL JOBBE!!!)
Ellers går livet sin skeive gang i hula mi, eg har vært på skikkelig interessant korkurs sammen med koret mitt (selvfølgelig!) og så har eg endelig fått besøkt ei venninne som har flytta fra byen....og e dypt savna!! Ho har ikkje flytta så langt, men langt nok for ei med dårlig råd...! (begynte nesten å grine når eg regna ut hvor lite eg har utbetalt - det e jo faktisk under 8000,- i måneden! Det skulle ikkje vært lov - og allikevel har eg ikkje rett på noe som helst hjelp på grunn av for høy inntekt.... Go figure!!)
Jepp jepp, året har så vidt begynt, samtidig som me egentlig e ganske godt i gang... Eg har ikkje så store planene for året sånt sett, bortsett fra å komme meg ut i jobb, og begynne å fungere litt igjen...og joda, eg har tenkt til å melde meg inn i et håndballag, trimme (fortsatt) med gjengen "min", og leve som om hver dag e den siste!
Det blir nok et finfint år detta og - sånn sett under alt! (eg veit i alle fall at eg har MYE å se fram til!!)
-ToveBibbi-
søndag 1. januar 2012
Nytt år - nye muligheter!
Hvor blei egentlig 2011 av? Trur sannelig det e noe i det de sier om at "jo eldre du blir, jo fortere går tida".... Synes ikkje det e så himla lenge siden me var i 60-års feiring på nyttårsaften i fjor eg da - men det har jo tydeligvis gått et år...
Det har vært et år prega av kontraster i alle fall, oppturer har det vært, blant anna gjensyn med klassevenner fra "ei glømt" tid - noe som var kjempekoselig! Fikk og muligheten til å være med å feire 6-års dagen til tanteprinsessa mi, og samtidig hilse på tøffingen på (nå) drøye året... Mye moro og kos i løpet av korte, hektiske dager, men eg nyter de dagene i fulle drag! :-)
Nedturene har vært både mange, og harde....dessverre.... Meget langvarig lekkasje på spiserør/magesekk kan ta motet fra de fleste, og eg har kjempa mine kamper for å ikkje gå hen å bli deprimert over situasjonen... Må rette en stor takk til vennene mine, som har kjempa med meg, eg har sagt det før, men gjentar gjerne en god ting; De e rett og slett unike!!
Det har og vært utallige sjukehusinnleggelser i løpet av året som har gått, så mange at eg rett og slett har mista oversikten over antallet.... Stort sett blitt behanlda fint, men plutselig, ved ett eller anna tidspunkt, var det en eller anna turnuskandidat som bestemte seg for at eg var narkoman, så eg blei liggende å vri meg i smerter i over 12 timer - uten å få noe som helst hjelp... Har vel aldri følt meg så liten og uverdig i heile mitt liv...! Etter det har eg heller bitt tenna sammen, og "bøtta" innpå med reseptfrie medisiner, og har klart meg gjennom dagene på et vis. For dessverre e det slik, at eg fortsatt har mye vondt..
23. november hadde eg date på Haukeland, en dag eg både gleda og grua meg til. Hadde bange anelser - men blei veldig positivt overraska og glad for å være "friskmeldt"... Friskmeldt i hermetegn, fordi eg "kun" e frisk fra lekkasjen, men lekkasjen har etterlatt en utposning på spiserøret, som igjen fanger opp mat og drikke, og skaper mye bry og smerte for ToveBibbi... Håpet e at det skal rette seg av seg sjøl, i alle fall littegrann - men fortsetter det å være et stort problem, må eg visst sprettes opp som en fisk, og lappes etter beste evne. Åpen operasjon frister lite, men på en anna side, så frister det ikkje så veldig mye å gå rundt med kronisk vondt, og å slite med matinntaket resten av livet heller... Meeeen - eg skal gi det noen måneder, eg skal i alle fall ikkje bli beskyldt for å gi opp for lett! ;-)
Har fått utfolda meg masse i løpet av året da, altså når eg ikkje har vært på sjukehus...hehe! Har kjørt ein heil haug med turer, og kost meg på den måten...liker veldig godt å kjøre bil ja...! Møtet med barndomsvenner var upåklagelig, og eg synes det var fantastisk å møte på min aller nærmeste nabo og venninne, som første person i "gamlebygda"! Flaks at eg stoppa utafor rette butikken! :-)
Noe som ikkje e fullt så hyggelig, e at B12-mangel ser ut til å ha gjort uopprettelig skade på hukommelsen min...heldigvis e det stort sett bare småting som forsvinner ut av hodet, men altså 18. desember sang eg julekonsert med koret, som eg ikkje husker noe som helst fra....ikkje det spøtt faktisk, og det syns eg e litt bekymringsverdig.... Spesielt siden det e andre dager og som e heilt borte for meg.... Trist men sant... :-( Må nok ha meg en prat med "herr doktormann" ganske snart, for eg har jo ikkje lyst til å ha det sånn resten av livet!!
Året 2011 blei avslutta på deilig vis, for det første fikk eg besøk av et menneske som eg har savna veldig lenge, og e veldig glad i, så har husverten jobba i heimen min i løpet av jula, og har klart å ferdigstille et par prosjekter - og eg satt og slappa av, og koste meg heeeeeilt aleine - akkurat som eg ville ha det!! (minuset e at det dessverre blei røykeforbud i heimen min da....hehe! Røyken trekker opp til husvertene, og det går jo ikkje når de har to små tupper i hus! :-) )
Har ingen nyttårsforsetter, ser ikkje noe poeng i å love ting eg e ganske sikker på at eg ikkje klarer å holde... Men eg har håp og ønsker... Håp om at helsa skal fortsette å bli bedre, og ønske om at eg veldig snart finner noe eg kan jobbe litt med - mange flere ønsker har eg jo, men eg kan da ikkje sitte å ramse opp alt sammen!
Kjenner eg gleder meg til å ta fatt på et nytt år, gleder meg til å prøve noe nytt innen arbeidsmarkedet - gleder meg rett og slett til å komme i gang etter slankeoperasjonen, to år forsinka!!
Livet e egentlig ganske herlig - og nå skal eg prøve å sove, for første gang i 2012!
Godt Nytt År! Og god natt... ;-)
Det har vært et år prega av kontraster i alle fall, oppturer har det vært, blant anna gjensyn med klassevenner fra "ei glømt" tid - noe som var kjempekoselig! Fikk og muligheten til å være med å feire 6-års dagen til tanteprinsessa mi, og samtidig hilse på tøffingen på (nå) drøye året... Mye moro og kos i løpet av korte, hektiske dager, men eg nyter de dagene i fulle drag! :-)
Nedturene har vært både mange, og harde....dessverre.... Meget langvarig lekkasje på spiserør/magesekk kan ta motet fra de fleste, og eg har kjempa mine kamper for å ikkje gå hen å bli deprimert over situasjonen... Må rette en stor takk til vennene mine, som har kjempa med meg, eg har sagt det før, men gjentar gjerne en god ting; De e rett og slett unike!!
Det har og vært utallige sjukehusinnleggelser i løpet av året som har gått, så mange at eg rett og slett har mista oversikten over antallet.... Stort sett blitt behanlda fint, men plutselig, ved ett eller anna tidspunkt, var det en eller anna turnuskandidat som bestemte seg for at eg var narkoman, så eg blei liggende å vri meg i smerter i over 12 timer - uten å få noe som helst hjelp... Har vel aldri følt meg så liten og uverdig i heile mitt liv...! Etter det har eg heller bitt tenna sammen, og "bøtta" innpå med reseptfrie medisiner, og har klart meg gjennom dagene på et vis. For dessverre e det slik, at eg fortsatt har mye vondt..
23. november hadde eg date på Haukeland, en dag eg både gleda og grua meg til. Hadde bange anelser - men blei veldig positivt overraska og glad for å være "friskmeldt"... Friskmeldt i hermetegn, fordi eg "kun" e frisk fra lekkasjen, men lekkasjen har etterlatt en utposning på spiserøret, som igjen fanger opp mat og drikke, og skaper mye bry og smerte for ToveBibbi... Håpet e at det skal rette seg av seg sjøl, i alle fall littegrann - men fortsetter det å være et stort problem, må eg visst sprettes opp som en fisk, og lappes etter beste evne. Åpen operasjon frister lite, men på en anna side, så frister det ikkje så veldig mye å gå rundt med kronisk vondt, og å slite med matinntaket resten av livet heller... Meeeen - eg skal gi det noen måneder, eg skal i alle fall ikkje bli beskyldt for å gi opp for lett! ;-)
Har fått utfolda meg masse i løpet av året da, altså når eg ikkje har vært på sjukehus...hehe! Har kjørt ein heil haug med turer, og kost meg på den måten...liker veldig godt å kjøre bil ja...! Møtet med barndomsvenner var upåklagelig, og eg synes det var fantastisk å møte på min aller nærmeste nabo og venninne, som første person i "gamlebygda"! Flaks at eg stoppa utafor rette butikken! :-)
Noe som ikkje e fullt så hyggelig, e at B12-mangel ser ut til å ha gjort uopprettelig skade på hukommelsen min...heldigvis e det stort sett bare småting som forsvinner ut av hodet, men altså 18. desember sang eg julekonsert med koret, som eg ikkje husker noe som helst fra....ikkje det spøtt faktisk, og det syns eg e litt bekymringsverdig.... Spesielt siden det e andre dager og som e heilt borte for meg.... Trist men sant... :-( Må nok ha meg en prat med "herr doktormann" ganske snart, for eg har jo ikkje lyst til å ha det sånn resten av livet!!
Året 2011 blei avslutta på deilig vis, for det første fikk eg besøk av et menneske som eg har savna veldig lenge, og e veldig glad i, så har husverten jobba i heimen min i løpet av jula, og har klart å ferdigstille et par prosjekter - og eg satt og slappa av, og koste meg heeeeeilt aleine - akkurat som eg ville ha det!! (minuset e at det dessverre blei røykeforbud i heimen min da....hehe! Røyken trekker opp til husvertene, og det går jo ikkje når de har to små tupper i hus! :-) )
Har ingen nyttårsforsetter, ser ikkje noe poeng i å love ting eg e ganske sikker på at eg ikkje klarer å holde... Men eg har håp og ønsker... Håp om at helsa skal fortsette å bli bedre, og ønske om at eg veldig snart finner noe eg kan jobbe litt med - mange flere ønsker har eg jo, men eg kan da ikkje sitte å ramse opp alt sammen!
Kjenner eg gleder meg til å ta fatt på et nytt år, gleder meg til å prøve noe nytt innen arbeidsmarkedet - gleder meg rett og slett til å komme i gang etter slankeoperasjonen, to år forsinka!!
Livet e egentlig ganske herlig - og nå skal eg prøve å sove, for første gang i 2012!
Godt Nytt År! Og god natt... ;-)
søndag 25. desember 2011
hjemlengsel.com
Nei, eg har faktisk ingen kjempejul eg altså.... Eg prøver så godt eg kan, men etter å ha vært hos ho mor i ei lita uke, har det egentlig bare vært gnisninger, og hakking....
Det begynte egentlig ikkje så veldig bra, når eg første dagen eg var her, måtte dra meg til lege, med en arm som plutselig hadde slutta å virke igjen.... Eg har gått med konstant vondt i altfor mange år, og når det finnes måter å fikses på, griper eg etter de med begge hender - og litt til... Men det skulle eg jo ikkje ha gjort, for legen satte meg dessverre på en skikkelig hestekur med medisiner - en liten håndfull med smertestillende og betennelsesdempende, intet mindre enn 4 ganger til dagen.... Resultatet var at det akutte vonde gikk vekk, eg blei skikkelig uvel, og mor mi hakka på meg konstant, fordi eg "knaska tabletter som en narkoman".... Flott det!!
Kuren varte i et par dager, og da var jo alt like ille igjen - pluss litt til, (for betennelse i armen/skuldra, e INGEN unnskyldning for å ikkje ta nedvask av kjøkkenet....)
Jepp, eg måtte tilbake til legen....og når ho mor oppdager at eg har starta bilen, og kler meg, og spør hvor eg skal - hvorpå eg svarer: "Til legen - igjen." Får eg slengt i trynet: "Herregud, du kommer til å tilbringe resten av livet ditt med å gå til legen du!!!" Hva sier man til sånt da??
Uansett, til lege MÅTTE eg, eg orka rett og slett ikkje tanken på ei jul full i smerter, hjelper jo ikkje at det e venstrearmen som e problemet - og eg e venstrehendt! Kom heldigvis kjapt til, og forklarte doktormannen at eg orka ikkje meire tabletter, e tross alt slankeoperert, og blei bare uvel og dårlig med de mengdene eg fikk - pluss at det egentlig ikkje hjalp så inn i hampen mye... Så mannen var snill, og satte ei sprøyte....halleluja!! Ikkje sånn at det hjelper 100% akutt, men det demper det verste, og med litt varmebehandling, fatle og ro i tillegg, klarte eg meg gjennom gårsdagen i alle fall!
Så e det detta med at jul=mat og kos... Veeeel, mat e et problem, hekkan heller - drikke og e et problem!!! Eg gruer meg virkelig til hvert måltid, og hadde det ikkje vært for at man trenger mat for å overleve, kunne eg heilt sikkert klart meg fint uten... Joda, eg e matvrak...tru det eller ei...Men når absolutt ALT gjør vondt å få ned, sliter eg....veldig.....
Var fullstendig klar over, før eg tok slankeoperasjonen, at eg ikkje kunne spise gigaporsjoner, som eg gjorde før, men når det gjør vondt fra aller første munnfull, e høytider, og helligdager ikkje noe kjekt i det heile tatt... Spesielt ikkje når eg e friskmeldt, og alt skal være så fint og flott! Pinnekjøtt i går, ribbe i dag... Pokker heller - ikkje ein gang riskrem glir ned.... Ja, eg e drita lei!!!
Eg vil bare hjem....til mitt liv, mitt tempo og min heim.... Der ingen kikker stygt på meg om eg tar en paracet....
Men eg må vel vente et par dager....ho mor har bursdag i dag, så den må jo feires... Og så skal eg opp til ei tante i morgo - til min mors store frustrasjon... Laaang, komplisert og trøttende familiefeide ligger bak, men eg orker ikkje å være fremmed med min egen familie lenger.... Så får vel heller ho mor beskylde meg for å ødelegge jula hennes da....
Og så har eg ei venninne eg har lovt å besøke... Mye skal skje i løpet av korte dager, for eg skal heim før nyttårsaften.... Sikter meg inn på å kjøre torsdag, så eg skal vel klare å holde ut noen dager til - får bare håpe at kroppen holder seg i ro, at eg slipper fleire legebesøk, og at tia går himla fort! (kanskje eg e heldig og kan besøk venninna mi i kveld...me får sjå!)
Nope, ikkje alle juler e kjekke - denna e vel den minst kjekke eg har hatt så langt - så man får legge litt håp i neste års feiring heller....
Jepp, snart nytt år - og 2012 SKAL bli mitt år!!
Det begynte egentlig ikkje så veldig bra, når eg første dagen eg var her, måtte dra meg til lege, med en arm som plutselig hadde slutta å virke igjen.... Eg har gått med konstant vondt i altfor mange år, og når det finnes måter å fikses på, griper eg etter de med begge hender - og litt til... Men det skulle eg jo ikkje ha gjort, for legen satte meg dessverre på en skikkelig hestekur med medisiner - en liten håndfull med smertestillende og betennelsesdempende, intet mindre enn 4 ganger til dagen.... Resultatet var at det akutte vonde gikk vekk, eg blei skikkelig uvel, og mor mi hakka på meg konstant, fordi eg "knaska tabletter som en narkoman".... Flott det!!
Kuren varte i et par dager, og da var jo alt like ille igjen - pluss litt til, (for betennelse i armen/skuldra, e INGEN unnskyldning for å ikkje ta nedvask av kjøkkenet....)
Jepp, eg måtte tilbake til legen....og når ho mor oppdager at eg har starta bilen, og kler meg, og spør hvor eg skal - hvorpå eg svarer: "Til legen - igjen." Får eg slengt i trynet: "Herregud, du kommer til å tilbringe resten av livet ditt med å gå til legen du!!!" Hva sier man til sånt da??
Uansett, til lege MÅTTE eg, eg orka rett og slett ikkje tanken på ei jul full i smerter, hjelper jo ikkje at det e venstrearmen som e problemet - og eg e venstrehendt! Kom heldigvis kjapt til, og forklarte doktormannen at eg orka ikkje meire tabletter, e tross alt slankeoperert, og blei bare uvel og dårlig med de mengdene eg fikk - pluss at det egentlig ikkje hjalp så inn i hampen mye... Så mannen var snill, og satte ei sprøyte....halleluja!! Ikkje sånn at det hjelper 100% akutt, men det demper det verste, og med litt varmebehandling, fatle og ro i tillegg, klarte eg meg gjennom gårsdagen i alle fall!
Så e det detta med at jul=mat og kos... Veeeel, mat e et problem, hekkan heller - drikke og e et problem!!! Eg gruer meg virkelig til hvert måltid, og hadde det ikkje vært for at man trenger mat for å overleve, kunne eg heilt sikkert klart meg fint uten... Joda, eg e matvrak...tru det eller ei...Men når absolutt ALT gjør vondt å få ned, sliter eg....veldig.....
Var fullstendig klar over, før eg tok slankeoperasjonen, at eg ikkje kunne spise gigaporsjoner, som eg gjorde før, men når det gjør vondt fra aller første munnfull, e høytider, og helligdager ikkje noe kjekt i det heile tatt... Spesielt ikkje når eg e friskmeldt, og alt skal være så fint og flott! Pinnekjøtt i går, ribbe i dag... Pokker heller - ikkje ein gang riskrem glir ned.... Ja, eg e drita lei!!!
Eg vil bare hjem....til mitt liv, mitt tempo og min heim.... Der ingen kikker stygt på meg om eg tar en paracet....
Men eg må vel vente et par dager....ho mor har bursdag i dag, så den må jo feires... Og så skal eg opp til ei tante i morgo - til min mors store frustrasjon... Laaang, komplisert og trøttende familiefeide ligger bak, men eg orker ikkje å være fremmed med min egen familie lenger.... Så får vel heller ho mor beskylde meg for å ødelegge jula hennes da....
Og så har eg ei venninne eg har lovt å besøke... Mye skal skje i løpet av korte dager, for eg skal heim før nyttårsaften.... Sikter meg inn på å kjøre torsdag, så eg skal vel klare å holde ut noen dager til - får bare håpe at kroppen holder seg i ro, at eg slipper fleire legebesøk, og at tia går himla fort! (kanskje eg e heldig og kan besøk venninna mi i kveld...me får sjå!)
Nope, ikkje alle juler e kjekke - denna e vel den minst kjekke eg har hatt så langt - så man får legge litt håp i neste års feiring heller....
Jepp, snart nytt år - og 2012 SKAL bli mitt år!!
lørdag 17. desember 2011
Hva skulle vel eg gjort uten venner??
Eg har vært så vannvittig sliten i det siste, egentlig uten noen åpenbar grunn, heilt til det slo meg i dag, at eg sliter litt med en påbegynnende liten deppeperiode.... Og det over noe så trivielt som penger....! De siste tre åra har eg hatt det minste av det som e mulig å få utbetalt egentlig, men har stort sett klart meg... I fjor var det jo nesten ikkje noe problem, hadde jo stort sett gratis kost, losji og medisinering på diverse sjukehus - men pipa fikk en heilt anna lyd når eg kom meg heim, og skulle klare meg heilt på egenhånd.... Mat e dyrt, (jada, eg veit det e mange som vil protestere mot det, men tru meg - mat for single, eller alenefamilier som det så fint heiter, e dyrt!) og medisinene eg har fått for å holde meg på beina, har vært ekstremt dyre.... Det lille eg har hatt til overs detta året, har gått i det store sluket, som heter helsevesen!
Heile året har egentlig vært en kamp for å holde seg på overflata, og det har vel ikkje akkurat hjelpa på å falle mellom alle stoler når det gjelder søknader heller - av ein eller anna merkelig grunn, har eg verken rett på det eine, eller det andre - for, trur det eller ei; eg har for god inntekt!! (og da snakker me om utbetaling rett i overkant av 10.000,- i måneden...) Og jada, eg e fullstendig klar over at det e folk som har det verre enn meg - men eg kan kun snakke for meg sjøl, og eg syns det e tøft nok akkurat nå....
For det e snart jul.......eg har ikkje så mange eg pleier å kjøpe julegaver til....det e kun nærmeste familie, 2 herlig tantebarn, bror og svigerinne og ho mor... Skulle meir enn gjerne hatt råd til å kjøpe en liten ting til alle de fantastiske venninnene mine, men det får komme den dagen eg har litt meir å rutte med - men altså i år har eg ikkje råd til å kjøpe en bitteliten ting til de skjønne små ein gang....og det river HARDT i hjerterota! Eg ser de tross alt bare ein gang i året, og hadde igrunnen bestemt meg for at de skal skjemmes bort av tante - mest mulig... Men når eg ikkje har til mat ein gang, må eg jo bare gi tapt....!
Heilt til min aller besteste sier til meg, at ho gladelig donerer bort noe av sitt, så eg kan gi en liten ting til hver av de..... <3 De har så de klarer seg sier ho, så ho kan alltids kjøpe nytt.... I fare for å høres fryktelig materalistisk ut, så må eg jo si at eg blir veldig glad inni meg når venner hjelper meg på den måten og.... I tillegg, e ho ein av de få som klarer å plukke meg opp, og putte meg sammen igjen til normalen hver gang det e noe - heilt uten å kreve noe som helst tilbake...!
Så da blir det heldigvis en liten ting til hver av de skjønne på nordvestlandet, og eg kan la samvittigheten hvile litt!
Gleder meg forøvrig til neste år nå, da e det kursing på gang, og eg kan sånn smått begynne i en liten stilling ettehvert - og om penger ikkje gjør deg lykkelig, så hjelper de i alle fall godt på veg!
Så nå kan eg endelig hvile meg litt, hjerne og alt, blir en litt småtravel dag i morgo, med pakking, og sjåførjobb for ei venninne, så e det konfektsmaking og konsert på søndag, og så e det tannlege og tur over fjellet på mandag.... Etter det skal eg slappe av en dag og to tenker eg... Me alle de ulykkene det har vært over fjellet den siste tia, kommeg eg vel til å sitte med hjertet i halsen mesteparten av veien - men eg kommer meg nok fram....eg pleier det!
Men aller, aller først skal eg sove litt - trøtt i trynet etter mye grubling, og tenker detta blir en god søvn, om den ikkje blir så lang! :-)
God natt, eller god morgen...! ;-)
Heile året har egentlig vært en kamp for å holde seg på overflata, og det har vel ikkje akkurat hjelpa på å falle mellom alle stoler når det gjelder søknader heller - av ein eller anna merkelig grunn, har eg verken rett på det eine, eller det andre - for, trur det eller ei; eg har for god inntekt!! (og da snakker me om utbetaling rett i overkant av 10.000,- i måneden...) Og jada, eg e fullstendig klar over at det e folk som har det verre enn meg - men eg kan kun snakke for meg sjøl, og eg syns det e tøft nok akkurat nå....
For det e snart jul.......eg har ikkje så mange eg pleier å kjøpe julegaver til....det e kun nærmeste familie, 2 herlig tantebarn, bror og svigerinne og ho mor... Skulle meir enn gjerne hatt råd til å kjøpe en liten ting til alle de fantastiske venninnene mine, men det får komme den dagen eg har litt meir å rutte med - men altså i år har eg ikkje råd til å kjøpe en bitteliten ting til de skjønne små ein gang....og det river HARDT i hjerterota! Eg ser de tross alt bare ein gang i året, og hadde igrunnen bestemt meg for at de skal skjemmes bort av tante - mest mulig... Men når eg ikkje har til mat ein gang, må eg jo bare gi tapt....!
Heilt til min aller besteste sier til meg, at ho gladelig donerer bort noe av sitt, så eg kan gi en liten ting til hver av de..... <3 De har så de klarer seg sier ho, så ho kan alltids kjøpe nytt.... I fare for å høres fryktelig materalistisk ut, så må eg jo si at eg blir veldig glad inni meg når venner hjelper meg på den måten og.... I tillegg, e ho ein av de få som klarer å plukke meg opp, og putte meg sammen igjen til normalen hver gang det e noe - heilt uten å kreve noe som helst tilbake...!
Så da blir det heldigvis en liten ting til hver av de skjønne på nordvestlandet, og eg kan la samvittigheten hvile litt!
Gleder meg forøvrig til neste år nå, da e det kursing på gang, og eg kan sånn smått begynne i en liten stilling ettehvert - og om penger ikkje gjør deg lykkelig, så hjelper de i alle fall godt på veg!
Så nå kan eg endelig hvile meg litt, hjerne og alt, blir en litt småtravel dag i morgo, med pakking, og sjåførjobb for ei venninne, så e det konfektsmaking og konsert på søndag, og så e det tannlege og tur over fjellet på mandag.... Etter det skal eg slappe av en dag og to tenker eg... Me alle de ulykkene det har vært over fjellet den siste tia, kommeg eg vel til å sitte med hjertet i halsen mesteparten av veien - men eg kommer meg nok fram....eg pleier det!
Men aller, aller først skal eg sove litt - trøtt i trynet etter mye grubling, og tenker detta blir en god søvn, om den ikkje blir så lang! :-)
God natt, eller god morgen...! ;-)
Abonner på:
Innlegg (Atom)